17 januari, 2010

ingen hetsäter som jag

fy fan. fy fan. jag är den äckligaste.
jag har hetsat hela helgen. tydligen kan man hetsa på lchf också, man mår bara illa på ett annat sätt. igår var jag så trött att jag knappt orkade gå utanför dörren, men tog ändå en promenad till sköndals konditori för att köpa småkakor till dagens afternoon tea. jag gick sedan till farsta och köpte ännu mer sötsaker, nu på underbara kafé voltaire. blev hungrig och åt en bastant lunch på libanesbuffén. på kvällen åt jag middag hemma hos mor och far, fast jag fortfarande var äckligt mätt. varför gör jag så? sedan tittade jag och pappa på "across the universe" som gick på tv, jag gick hem och lyssna nu - fortsatte äta. chèvre, nötter, egengjord glass som inte ens var god men åt gjorde jag.
idag stressade jag som en galning för att hinna städa och fixa för mitt afternoon tea. och började den värsta dagen någonsin, hetsmässigt. till frukost åt jag nästan hela den lilla chokladasken som jag fick i julklapp av jobbet. plus en stor macka. sedan började hetsen från helvetet. sandwiches, scones, fusk-clotted cream, ost, smör, kakor, kakor, kakor, muffins. mådde så illa att jag ville dö en smula. jag och mamma gick en liten promenad för att komma ut en stund medan lillasyster låg kvar och sov i soffan.
sedan åkte jag och mamma till rusta och reklamerade min julklappsmatberedare samt köpte lite annat krafs, åkte även till ikea och köpte en lampskärm till min myrornaslampa.
vad gör jag sen? jo, bara för att dagen redan är förstörd så går jag till videobutiken och köper två och ett halvt hekto godis. sedan går jag till konsum och köper en mjuk pepparkaka, fast jag inte ens ville ha. den åt jag upp en fjärdedel av på vägen hem innan jag slängde den i en papperskorg.
kom hem och åt en äggsandwich som blivit över, för att någonstans rättfärdiga det som komma skulle, då hade jag åtminstone ätit "middag". slickade även i mig den "clotted creamen" som var kvar.
jag mår så illa och är så ledsen på mig själv. vill bara kräkas upp allting igen. jag önskar att jag visste hur man gör. jag blir så arg för att jag inte ens lyckas göra det.
jag som var så glad över att lchf verkade fungera, men det är helt klart fel på mig. jag tror helt ärligt att ingen hetsar så mycket som jag.
imorgon ska jag till stockholms centrum för ätstörningar. jag trodde i min enfald för några dagar sedan att jag var fri nu, att lchf var min biljett ur helvetet, men jag behöver verkligen komma dit. och på något sätt så rättfärdigade jag undermedvetet min helghets med att "jag ska ju ändå dit på måndag".

nu börjar jag om. jag måste ta mig ur det här. det äckligaste är att jag märkte verkligen vilken högst obehaglig inverkan sockret har på mig, jag får hjärtklappning och blir alldeles rusig i huvudet, och lik förbannat så kan jag inte sluta. nu kan jag se fram emot en härlig natt med enorma kallsvettningar.

varför kan jag inte vara som alla andra?

1 kommentar:

  1. Hej! Vet precis hur du känner. jag har det precis likadant, har varit såhär i tre år nu. Jag hetsar lika mkt som du om inte mer.jag har provat alla dieter och matlivsstilar som finns inget funkar. Men jag har kommit på en viktig grej för att sakta sakta komma på fötter igen. ´Tror jag. Kram. Ta hand om dig själv. Försök se att du är bra på så mycket och att du är värdefull, duktig, fin och underbar på ditt sätt. Tänk bara positivt. och misslyckas det gör alla. anklaga inte dig själv när detta händer. Du kommer misslyckas. Det viktiga är vad du gör när du misslyckas. Ge dig själv uppmuntran och komplimanger när detta händer. det är då du behöver en kram. Fortsätt kämpa. Det gör jag, jag misslyckas ibland, men jag ger inte upp! Gör inte det du heller. Allt blir bra igen. Du kommer tyvärr leva med din hetsätning ett långt tag till, acceptera den och kämpa emot den. Kram på dig!

    SvaraRadera